Zoekmachines zoals Google zoeken het internet af en vinden uw site na verloop van tijd.
Ze lezen de pagina's en plaatsen gevonden zoekbegrippen en samenvattingen in hun index.
Zo zal uw site door anderen gevonden worden.

Beter is het echter de site zelf aan te melden, bij Google en Bing doet Websitebron dit standaard voor u.
Uiteraard zorgt Websitebron voor zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO (Search Engine Optimization), door middel van zoekmachine vriendelijke (SEF) URL's.
Wij maken een inhoudsopgave (sitemap) die bij ieder bezoek van de zoekmachine in realtime wordt genereerd en doorgegeven. Zo bent u altijd up to date.

De rest van het SEO proces is meer handmatig met wat zwarte magie.
U kunt alles aan Google overlaten, maar beter is om zoekbegrippen waarop u gevonden wilt worden zelf zoveel mogelijk te sturen.
Dat kan door paginatitels en -koppen en samenvattingen zelf te beheren, en de relevante termen ook in de "meta data" van uw pagina's op te nemen.

Ondanks dat na enige tijd uw site dan in de index staat, wil dat nog niet zeggen dat u ook bovenaan de zoekresultaten komt. De positie hangt af van de "Pagerank", een soort waardering van uw pagine, die deels bepaald wordt door de hoeveel anderen die naar uw pagina linken. En hoe hoog hun Pagerank weer is. Google ziet dat als relevant.
Het loont dus zoveel mogelijk links te krijgen.
U kunt daar zelf iets aan doen via social media waar u nieuws kunt plaatsen met links naar uw site.
Pas op met het kopen van links en andere trucs. Het wordt ondekt en zal zeker tegen u werken!

Een andere factor is de kwaliteit van de inhoud van uw website. Content is King! Ook dat verhoogt de ranking. Het loont dus om goede, niet te korte artikelen te plaatsen, en geen inhoud te kopiëren van anderen (bijvoorbeeld Wikipedia).

Reken er op dat het wel even kan duren voordat Google de index geheel ververst heeft.